duminică, 4 mai 2014

Eu, Parisul şi iluminismul

14 iulie 2012

Eu, Parisul şi iluminismul

    Acum trei ani am ajuns iar prin Paris. Cred că este un oraş în care aş fi putut trăi cu multă râvnă şi plăcere. Poate şi datorită faptului că maică-mea făcuse facultatea de limba franceză, aveam acasă destule cărţi franţuzeşti, iar între cinci şi nouă ani am vorbit acasă franceza. Aveam şi Le petit Larousse, destul de bine ilustrat, care m-a fascinat toată copilăria. Nu prea mi-a folosit. A venit Războiul rece, cu a sa Cortină de Fier, nici maică-mea, nici eu nu am putut merge mult timp în Franţa. Abia în 2003 am fost eu prima dată. Eram ca la mine acasă. Hărţile le aveam în minte. Dar nimic nu a semănat cu ceea ce ştiam din cărţi. Bineînţeles că nici măcar limba. Dar m-am descurcat, cu ceeace voiam eu să văd şi să aflu. Am fost la Paris doar cu excursii organizate în grupuri de 45-50 de persoane, cu dormitul asigurat în nişte hoteluri de ultimă clasă, foste bordeluri, dar bine plasate, ba lângă Place Pigalle, ba lângă Gare de l’Est. Ambianţă interesantă, doar atât pot spune. Dacă Parisul ar fi doar un oraş … Dar nu, el este o stare de spirit. Din toată Europa se îndreaptă către el, cu speranţă, toţi dezmoşteniţii elitelor. Aici speră ei să-şi găsească locul. Şi marea majoritate şi-l găsesc. Fiecare cartier este un alt oraş, cu monumentele sale, cu sfinţii săi, cu oamenii săi şi mai ales cu artiştii săi.
     
     
    Ieşisem de la Luvru, obosit, dar cu mintea ca o perie. M-am aşezat pe o bancă, în Grădinile Tuilerie, cu faţa la un mic lac, pe care, copii şi adulţi mânau cu câte un băţ modele de bărci cu pânze. Era o atmosferă ireală, atemporală. Prozaic, eu, am scos din traistă un corn pufos şi nişte brânză topită. Le-am mâncat tacticos, fără ca cineva să mi se uite în gură. Fiecare se ocupa de propriul segment de viaţă. Doar nişte portocali, din ciuberele lor, se asigurau că totul este în regulă. Nu mă deranjau, cu toate că mă aşteptam ca din clipă în clipă, să se alinieze pe alee şi să alunece, încet, încet către oranjeria din stânga mea. Un fel de chioşc oferea o lungă listă de feluri de îngheţată, care-mi punea la grea încercare vocabularul meu gastronomic. Nume de fructe de pe tot globul se amestecau ca într-un uriaş curcubeu în cornetele micuţe, se pare că foarte agreate de copiii ce se zbenguiau. Nu aveam de gând să-mi testez stomacul meu de estic, aşa că m-am îndreptat către Place de la Concorde, cu gând să parcurg pe urmă, măcar un pic din Champs-Elysee. Am ieşit din grădină admirând gardul de fier forjat şi uriaşele porţi. Partea de sus a gardului este formată din mii de suliţe ascuţite şi aurite. O străfulgerare a soarelui pe ele m-a făcut să mă împiedic. O groapă în centrul Parisului ? Unde suntem ? Nu era o groapă. Toată piaţa era cu 30 – 40 de centimetri mai jos şi era scos tot caldarâmul. În unele locuri erau grămezi de pietre, se pregăteau pesemne de vreo aniversare. O mulţime de călăreţi, toţi în costume de epocă, erau masaţi în centrul pieţei. În jurul lor gloate, celebra gloată, totdeauna curioasă şi nesătulă de sacrificii. Iar din mijlocul pieţei lipsea obeliscul egiptean, cel adus tocmai de la Luxor, primit de regele Louis Philippe de la guvernatorul Egiptului, Mohamed Ali. În locul lui se ridica o construcţie ciudată de lemn, ca o catapultă la o primă vedere, în care nu voiam să recunosc ceea ce ea era, Ghilotina. Celebra Ghilotină care i-a cunoscut, dacă putem să spunem aşa, pe Louis al XVI-lea, pe Maria-Antoaneta, pe Robespierre, pe Danton şi pe încă 17.000 de … cetăţeni. Ce reconstituire groaznică, îmi spuneam în timp ce pantofii mi se lipeau de amestecul de praf, urină de cal şi nu numai şi de un lichid maroniu cu un miros înecăcios şi înţepător. Sânge. Nu putea fi decât sânge. Deodată se aude o bufnitură, un omuleţ îmbrăcat în roşu ridică de jos ceva ce semăna a cap de om şi gloata strigă satisfăcută “Vive le Roi, vive le Roi!”. Două ajutoare ridică corpul descăpăţânat şi-l aruncă într-o căruţă ce stătea alături. Atunci observ că erau de fapt un şir întreg de căruţe, unele erau deja pline, altele aşteptau la încărcat. Omuleţul, cel care juca evident rolul călăului aşeză cu oarecare grijă căpăţâna, cu părul în sus, la rând, într-o ladă de lemn. Alte zeci de lăzi zăceau alături stivuite, toate cu părul în sus, probabil pentru a uşura manipularea. Probabil se turna un film despre Teroare, acea epocă în care au fost omorîţi peste 40.000 de persoane, toate vinovate că au existat. Nevăzând nici un aparat de filmat, m-am apropiat, dar era să fiu călcat de un cal care tocmai se împiedicase de ceva. Dar este chiar un cadavru, m-a săgetat prin minte. Da, era chiar un cadavru, plin de sânge şi de praf, descălţat şi fără haine. Unde sunt? Am căutat să mă îndepărtez cât am putut de repede, dar gloata începu să mârâie. Dece plecam, când totul era atât de frumos? Unde mai puteam să văd aşa ceva? Era să leşin. Nu mai auzeam decât « – Merde » Ia auzi, de merdenele le arde acum. Scenele absurde se succedau cu repeziciune în jurul meu. Am alunecat, m-am murdărit tot, puţeam îngrozitor, nu ştiu dacă de la mine sau de la mâzga de pe jos sau poate de la frecatul cu gloata. Dar acum parcă nu mă mai vedeau. Eram ca ei. Îmi venea să mă apropii şi eu de eşafodul uriaş şi să pun mâna la construcţia societăţii iluministe, cu celebra deviză « Liberté, égalité, fraternité », societate din care doream să fac parte. Da, iată-mă la originile ei, pot spune. Pun şi eu o bardă la această construcţie minunată. Întotdeauna noi românii am fost acolo unde a trebuit. Ba chiar mai ales acolo unde n-ar fi trebuit să fim.
    Se întuneca. Se auzi un chiot. « – No, hai ». Nu eram singur. Căruţele se puseră în mişcare, precedate de cele zece în care erau puse ordonat, ca o pradă preţioasă, lăzile cu capete. Caii strănutau nervoşi de la mirosul sângelui care umpluse drumul, drumul ce avea să fie luxoasa Champs-Elysee. Aveam acelaş drum. Când să ies din piaţă am mai aruncat o privire în spate, către silueta ce se profila neagră pe cerul roşu-vineţiu. M-am împiedicat şi am căzut pe piatra cubică de pe trecerea de pietoni. Doi negri s-au repezit şi înainte să pot protesta mă ridicaseră şi mă scuturau de praf zâmbind condescendent “- l’alcool n’est pas bon monsieur”. Eram chiar pe Champs-Elysee, înghesuiala era mare, toţi circulau pe dreapta trotuarului, parcă eram pe Strada Mare dintr-un vechi oraş transilvănean, înainte de război. Ce comparaţie stupidă!.
    Epoca Terorii. Nimeni nu s-a gândit că acela a fost doar începutul. Cele două războaie mondiale, fascismul, comunismul, Cambogia, Ruanda, Congo, Vietnam, China, Tibet, Cuba, Irak. Şi lista este deschisă.
    - – - – - – - – - -
    Remake 2010. 14 iulie 2012. Am recitit-o. Au şi trecut doi ani de când am scris-o. Cam repede.

5 comentarii

  1. Buna ziua
    As dori si niste informatii va rog. As dori sa stiu moneda de 5 lei cu Carol I din 1880 in cate exemplare a fost scoasa si daca mai aveti si alte informatii despre ea ar fi utile? Ce valoare/pret/cotare are pe piata?
    Comentariu by Alex — 19 iulie 2012 @ 13:07 |Modifică
  2. #Alex: Tirajul este de 1.880.000 bucati. Este de doua tipuri, cu numele gravorului, KULLRICH, pe cerc sau sub gât. Pret la cele circulate cca 20-30 euro.
    Comentariu by Cornelius Ionescu — 19 iulie 2012 @ 20:25 |Modifică
  3. Aveti mail de contact?
    Comentariu by Alex — 19 iulie 2012 @ 23:03 |Modifică
  4. #Alex. Sigur.
    cornelius_ionescu@yahoo.com
    Dar nu ma mai ocup de numismatica decat cu totul tangential. Exista situri specializate, foarte bune. Eu nu pot da decat informatii aproximative.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu